سیستم ذخیره سازی و حمل و نقل نفت و گاز، پیوند مهم بین تولید نفت خام و توزیع محصول است. ایمنی آن به طور جدی توسط خوردگی، نشتی، رشد ترک‌ها و عیوب جوش و … مورد تهدید قرارگرفته و خسارات اقتصادی هنگفتی به صنعت پتروشیمی و آلودگی شدید محیط زیست وارد کرده‌است. کاربرد آکوستیک امیشن برای بازرسی دوره‌ای این تجهیزات می‌تواند خطر حوادث غیرمترقبه را کاهش دهد و ایمنی را تضمین کند.

ارزیابی کف مخازن اتمسفریک

خوردگی‌های کف عامل اصلی خرابی مخازن نگهداری است، روش‌های بازرسی مرسوم عبارتند از تست نشت شار مغناطیسی (MFL)، تست اولتراسونیک (UT) و تست مایع نافذ (PT) و همه آنها روش‌هایی هستند که نیاز است تا دسترسی به کف مخزن وجود داشته باشد. در مقایسه با این روش‌ها، آکوستیک امیشن در بازرسی کف دارای مزایایی است:

 الف) نیازی به تخلیه یا تمیز کردن مخزن نیست.

ب) بازرسی 100٪ کف مخزن.

ج) بازرسی سریع و کاهش هزینه.

د) حساسیت بالا و قابلیت اطمینان خوب.

ه) قابلیت طبقه‌بندی مخازن از نظر وضعیت خوردگی و نشتی احتمالی، مخازن سالم را آنلاین بگذارید و مخازن آسیب‌دیده را تعمیر کنید.

تست AE کف AST در شکل نشان داده‌ شده‌است. سنسورهای پیزوالکتریک با استفاده از یک کوپلنت سیال به پوسته مخزن کوپل می شوند و با نوار، چسب‌ها یا گیره‌های نگهدارنده آهنربایی محکم می شوند. سیگنال هر مبدل پیزوالکتریک از طریق یک پیش تقویت کننده کم نویز تقویت می‌شود، برای حذف هرگونه نویز پس زمینه فیلتر شده و توسط تجهیزات AE پردازش می شود. کاربرد آکوستیک امیشن می‌تواند موقعیت خوردگی و شدت آن را در کف مخزن مشخص و با تجزیه و تحلیل نتایج، تعیین وضعیت و یکپارچگی کف مخزن را استنتاج کند.

Physical Acoustic Corporation روابط بین خوردگی کف و ویژگی سیگنال AE را بر اساس آزمایش میدانی AE بر روی بیش از 1200 مخزن مطالعه کرد و فناوری TANKPAC™ را برای مخزن AET به صورت آنلاین توسعه داد. بیش از 3000 آزمایش کف مخزن در سراسر جهان توسط PAC در دهه گذشته انجام شده‌است.

با توجه به نتایج آزمایش AE مخازن را می توان به طور کلی به پنج دسته طبقه بندی کرد که در جدول زیر توضیح داده شده‌است. با استفاده از این طبقه بندی، واحد تعمیر و نگهداری می تواند بر اساس نیاز برنامه ریزی اقدامات بعدی را انجام دهد.

نتایج آزمون AE در بکارگیری آکوستیک امیشن

بکارگیری آکوستیک امیشن در بازرسی مخازن

نتایج بکارگیری آکوستیک امیشن

ارزیابی نشتی و خوردگی لوله­ ها

روسیه پیشرفت زیادی در بازرسی AE خط لوله زیرزمینی نفت با سالها تحقیق در شیوه‌های مهندسی داشته است. پس از استخراج ویژگی سیگنال نشتی در سرویس، می‌تواند عیوب را با روش تحلیل همبستگی تعیین کند. همانطور که در شکل زیر نشان داده‌شده‌است، هنگامی که فاصله سنسور حدود 50-80 متر است، می‌توان به طور موثر بیش از 75٪ از نقاط نشتی و خوردگی را پیدا کرد.

بکارگیری آکوستیک امیشن در ارزیابی نشتی

 

بکارگیری آکوستیک امیشن در بازرسی لوله ها

مخازن تحت فشارثابت و متحرک

مخزن تحت فشار فلزی هدف کلیدی AET در سراسر جهان است و تکنیک AE یکی از مناسب ترین روش‌ها برای تعیین یکپارچگی ساختاری مخزن تحت فشار و ارزیابی ایمنی به صورت آنلاین است. این روش می‌تواند عیوب دینامیکی را تشخیص دهد، اطلاعات خوردگی فعال را دریافت کند، توسعه نقص را ردیابی کند و سلامت سازه را برای ارزیابی یکپارچگی مخزن تحت فشار نظارت کند.

بسته فناوری MONPAC به طور مشترک توسط PAC، گروه MISTRAS و شرکت شیمی مونسانتو بر اساس تجربه بیش از 5000 آزمایش توسعه یافته‌است. سیستم تخصصی AE برای ارزیابی وضعیت مخازن و سیستم‌های تحت فشار در حال حاضر به طور گسترده در سراسر صنعت پتروشیمی استفاده می شود. همچنین دارای مزایایی مانند بازرسی سریع، پایش کل سازه و هزینه کم است. برای بازرسی یک کره به قطر 15 متر فقط 2 روز زمان نیاز است و بازرسی 100٪ شامل کلیه جوش‌ها و ورق‌ها می­باشد.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

مخازن کرایوژنیک

روش‌های متداول NDT را نمی‌توان در شرایط دمای پایین یا فوق‌العاده پایین که پرسنل عملیاتی قادر به دسترسی نیستند استفاده کرد، در حالی که AET محدود نیست، بنابراین نقش مهمی در بازرسی مخازن کرایوژنیک دارد. مخازن LNG، پروپان و بوتان پرشده با دمای بسیار پایین اغلب دارای ساختار دو جداره هستند که نصب سنسورها را دشوار می کند و مشکل بازرسی را افزایش می‌دهد. با استفاده از موجبرها و سوراخکاری جداره خارجی می­توان به جداره داخلی دسترسی پیدا کرد.

بکارگیری آکوستیک امیشن در مخازن کرایوژنیک

 

 

کاربرد آکوستیک امیشن در بازرسی تجهیزات ذخیره سازی و حمل و نقل نفت و گاز

print