اجرای استراتژی نگهداری تجهیزات منجر به کاهش خرابی تجهیزات و افزایش طول عمر دارایی های حیاتی برای هزاران سازمان شده است. در این مقاله راهنمایی برای یک برنامه تعمیر و نگهداری موفق تجهیزات پیشنهاد میشود.
تعمیر و نگهداری تجهیزات چیست؟
تعمیر و نگهداری تجهیزات یک اصطلاح کلی برای هرگونه نگهداری که بر روی دارایی های حیاتی، ماشین آلات و تجهیزات سنگین یک تاسیسات انجام میشود را شامل میشود. هر چیزی از تعمیر و نگهداری اصلاحی تا خدمات تجهیزات استراتژیک را پوشش می دهد و تجهیزات در حال سرویس از تجهیزات ساخت و ساز تا ماشین آلات تولیدی را دربر میگیرد. مدیران تاسیسات یا به طورکلی مدیران تعمیر و نگهداری به داراییهای حیاتی خود برای حفظ جریان عملیاتی خود متکی هستند.
اهداف تعمیر و نگهداری تجهیزات
- محافظت از تجهیزات و افزایش طول عمر
- کوتاه کردن یا حذف کامل زمان از کار افتادگی برنامه ریزی نشده
- بهبود کارایی کلی تسهیلات
- کاهش هزینه های عملیاتی
این اهداف نیروی محرکه هر استراتژی نگهداری هستند.
محافظت از تجهیزات و افزایش طول عمر
انجام خدمات تعمیر و نگهداری معمولی و تجهیزات در دارایی های حیاتی، آنها را در بهترین حالت نگه میدارد. بنابراین عملکرد آنها را در کوتاه مدت بهبود می بخشد و در نهایت طول عمر آنها را افزایش میدهد.
حذف/کوتاه کردن خرابی های برنامه ریزی نشده
اطمینان از اینکه تجهیزات، تعمیر و نگهداری مناسب را دریافت میکنند، زمان خرابی تجهیزات را کاهش میدهد. خرابی تجهیزات اجتناب ناپذیر است، اما با یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه موثر و سیستم های تعمیر و نگهداری پیش بینی، می توان عملاً از کار افتادگی تجهیزات را حذف کرد.
تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده فعال به شما امکان میدهد در زمان هایی خارج از ساعات کاری معمولی تجهیزات خود، تعمیر و نگهداری و بازرسی منظم را برنامه ریزی کنید. این امر در دسترس بودن و قابلیت اطمینان تجهیزات را بالا نگه می دارد. علاوه بر این، روشهای تعمیر و نگهداری برنامهریزیشده معمولاً زمان کمتری میبرند و هزینه کمتری نسبت به تعمیر و نگهداری واکنشی دارند.
بهره وری کارایی تاسیسات
تجهیزات با کیفیت بالاتر، طول عمر بیشتر، و زمان توقف برنامه ریزی نشده کمتر، همگی به هدف بعدی یعنی بهبود کارایی تاسیسات کمک میکنند. در نهایت، یک برنامه تعمیر و نگهداری تجهیزات به یک سازمان اجازه میدهد تا عملیات را بهینه کند و کار بیشتری انجام دهد. همچنین یک جریان کاری منظم و کم استرس ایجاد میکند و باعث می شود که عملیات روزانه برای کارکنان لذت بخش تر شود.
انواع تعمیر و نگهداری تجهیزات
انواع مختلفی از فعالیت های نگهداری وجود دارد، اما اکثر آنها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:
- واکنشی
- پیشگیرانه
- پیش بینی کننده
این انواع فعالیت های تعمیر و نگهداری شامل همه چیز از تعمیر و نگهداری اضطراری گرفته تا استراتژی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می شود که از ماه ها قبل برنامه ریزی شده است. بهترین امکانات از ترکیبی از این سه نوع تعمیر و نگهداری استفاده میکنند که به طور ایدهآل 80 درصد پیشگیرانه (پیشگیرانه و پیشبینیکننده) و 20 درصد اصلاحی (واکنشی) است.
خطرات نگهداری ناکافی تجهیزات
انجام تعمیر و نگهداری تجهیزات پیشگیرانه نه تنها مزایای بیشماری را به همراه دارد، بلکه عدم انجام این کار ممکن است به تأسیسات شما آسیب برساند. چهار خطر مرتبط با نگهداری ضعیف تجهیزات وجود دارد:
- خطرات بالقوه ایمنی
- بهره وری از دست رفته
- هزینه های بیهوده
- تولید بی کیفیت
بهترین شیوه های نگهداری تجهیزات
تعمیر و نگهداری تجهیزات زمانی که به درستی اجرا شود نتایج مثبت زیادی به همراه دارد، اما اجرای صحیح میتواند مشکل باشد. شیوههای بیان شده را دنبال کنید تا مطمئن باشید در مسیری هستید که بیشترین بهره را از برنامه نگهداری تجهیزات خود میبرید.
1.جمع آوری اطلاعات
جمع آوری اطلاعات اولین گام مهم در اجرای شیوه های جدید نگهداری تجهیزات است. برای ایجاد بهترین برنامه نگهداری ممکن، باید طول عمر و جدول زمانی تجهیزات را بدانید. سپس میتوانید از این برای اجرای تعمیر و نگهداری در نقاط استراتژیک استفاده کنید تا خرابی قبل از وقوع آن متوقف شود. برخی از اطلاعاتی که باید قبل از تنظیم برنامه تعمیر و نگهداری خود جمع آوری کنید:
- توصیه های سازنده تجهیزات اصلی (OEM):
اغلب، OEM ها راهنمایی هایی را در مورد مراقبت بهینه از تجهیزات و پیشنهاداتی برای نگهداری پیشگیرانه ارائه میدهند. این را در هنگام ایجاد طرح خود در نظر بگیرید.
- تاریخچه تعمیر و نگهداری:
تاریخچه دقیق خرابیهای گذشته که از طریق نرمافزار ردیابی خرابی یا گزارشهای نگهداری تجهیزات شما یافت میشود، میتواند شما را در تعیین زمان بهینه برای انجام تعمیرات پیشگیرانه راهنمایی کند.
- گزارش موجودی قطعات یدکی:
یک فهرست دقیق و پویا موجودی قطعات یدکی تضمین میکند که شما همیشه قطعات لازم را برای انجام تعمیرات پیشگیرانه طبق برنامه در اختیار دارید. چندین سیستم مدیریت موجودی وجود دارد روشی را پیدا کنید که برای تسهیلات شما بهترین کار را دارد و بر اساس آن یک روال ردیابی موجودی ایجاد کنید.
2.تنظیم چک لیست های نگهداری
ایجاد یک چک لیست بازرسی یا تعمیر و نگهداری معمولی یک راه عالی برای اطمینان از کیفیت و سازگاری در بین تمام کارکنان تعمیر و نگهداری است. با داشتن یک چک لیست، که جزئیات هر مرحله از مراحل تعمیر و نگهداری را توضیح می دهد، می توانید اطمینان حاصل کنید که تیم شما همیشه آماده انجام کارهای تعمیر و نگهداری پیش بینی و پیشگیرانه است. برای موفقیت بیشتر، چک لیست ها و دستورالعمل های تعمیر و نگهداری باید به گونه ای ذخیره شوند که به راحتی برای همه تکنسین ها در همه زمان ها، به خصوص در حین کار قابل دسترسی باشد.
3.ارسال یادآوری تعمیر و نگهداری تجهیزات
پس از توسعه یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، تنظیم و ارسال یادآوری برای هر کار تعمیر و نگهداری آتی راهی عالی برای اطمینان از انجام سرویس تجهیزات در زمان مناسب است. زمانبندی تعمیر و نگهداری با نرمافزار تعمیر و نگهداری تجهیزات بهجای سیستم قلم و کاغذ، زمانی که قرار است تعمیر و نگهداری به زودی انجام شود، بهطور خودکار یادآوری ارسال میکند. استفاده از یک سیستم دیجیتال یک راه عالی برای اطمینان از اینکه هیچ کار تعمیر و نگهداری هرگز از بین نمی رود.
4.انتخاب سیستم برای پشتیبانی از طرح خود
راه های مختلفی برای پیگیری، مدیریت و برنامه ریزی تعمیر و نگهداری معمول وجود دارد. در اینجا یک نگاه اجمالی به 4 سیستم مختلف آورده شده است:
نتیجه
صرف نظر از اینکه چگونه تصمیم به اجرای طرح و سیستم تعمیر و نگهداری تجهیزات میگیرید، مراقبت از داراییهای شما مطمئناً تأثیر مثبتی بر تأسیسات شما خواهد داشت. سالم نگه داشتن تجهیزات و افزایش طول عمر آنها مطمئناً بهره وری تأسیسات را افزایش میدهد، هزینههای غیر ضروری را کاهش میدهد و کار شما را به عنوان مدیر تأسیسات بسیار آسان میکند.