انقلاب صنعتی نامی است که از قدیم الایام تکرار شده است و هر یک از مراحل آن تحولات متفاوتی دارد. انقلاب صنعتی چهارم، در شکلی متفاوت از بقیه انقلاب‌ها ظهور پیدا کرد. زندگی صنعتی شاهد مجموعه‌ای از تغییرات در نتیجه ظهور دستگاه‌های تکنولوژیکی بوده است که به پیشرفت صنعت کمک زیادی کرده است. ما اکنون در معرض بزرگترین تغییر تکنولوژیک در زمینه صنعت هستیم که بشر قبلاً ندیده است. تغییراتی که رخ خواهد داد به صرفه جویی در زمان و تلاش زیادی که یک فرد قبلا انجام می‌داد کمک می‌کند.

چگونه فناوری‌های Industry 4.0 در حال تغییر در تولید هستند؟

انقلاب صنعتی چهارم انقلابی در نحوه تولید، بهبود و توزیع محصولات ایجاد می‌کند. سازندگان، در حال ادغام فناوری‌های جدید از جمله اینترنت اشیا (IoT)، محاسبات ابری و تجزیه و تحلیل، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در امکانات تولید و در طول عملیات خود هستند. این کارخانه‌های هوشمند مجهز به حسگرهای پیشرفته، نرم‌افزارهای تعبیه‌شده و رباتیک هستند که داده‌ها را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند و امکان تصمیم‌گیری بهتر را فراهم می‌کنند. حتی ارزش بالاتری ایجاد می‌شود که داده‌های عملیات تولید با داده‌های عملیاتی از ERP  (برنامه‌ریزی منابع سازمانی)، زنجیره تأمین، خدمات مشتری و سایر سیستم‌های سازمانی ترکیب شوند تا سطوح کاملاً جدیدی از دید و بینش را از اطلاعات منتشرشده قبلی ایجاد کنند.

این فناوری‌های دیجیتال منجر به افزایش اتوماسیون، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده، بهینه‌سازی بهبود فرآیند و بالاتر از همه، سطح جدیدی از کارایی و پاسخگویی به مشتریان می‌شود که قبلاً امکان‌پذیر نبود. توسعه کارخانه‌های هوشمند فرصتی باورنکردنی برای صنعت تولید را به جهت ورود به انقلاب صنعتی چهارم فراهم می‌کند. تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌های بزرگ جمع‌آوری‌شده از حسگرهای پیشرفته، می‌تواند ابزارهایی را برای انجام تعمیرات پیش‌بینی‌کننده به منظور به حداقل رساندن خرابی تجهیزات فراهم کند. مفاهیم و فناوری‌های Industry 4.0 را می‌توان در همه انواع شرکت‌های صنعتی، از جمله تولید گسسته و فرآیندی، و همچنین نفت و گاز، معدن و سایر بخش‌های صنعتی به کار برد.

اولین انقلاب صنعتی

در اواخر قرن هجدهم در بریتانیا، اولین انقلاب صنعتی به تولید انبوه به جای نیروی صرفاً انسانی و حیوانی، با استفاده از نیروی آب و بخار کمک کرد. کالاهای تمام‌ شده به جای دست با استفاده از ماشین‌آلات ساخته می‌شدند.

انقلاب صنعتی دوم

یک قرن بعد، انقلاب صنعتی دوم خطوط مونتاژ و استفاده از نفت، گاز و برق را معرفی کرد. این منابع انرژی جدید، همراه با ارتباطات پیشرفته‌تر از طریق تلفن و تلگراف، تولید انبوه و درجاتی از اتوماسیون را برای فرآیندهای تولید به ارمغان آورد.

انقلاب صنعتی سوم

سومین انقلاب صنعتی موسوم به انقلاب دیجیتال اواخر قرن بیستم آغاز شد. کامپیوترها، مخابرات پیشرفته و تجزیه و تحلیل داده‌ها را به فرآیندهای تولید اضافه کرد. دیجیتالی شدن کارخانه‌ها با تعبیه کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC) در ماشین‌آلات برای کمک به خودکارسازی برخی از فرآیندها و جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری داده‌ها آغاز شد.

انقلاب صنعتی چهارم

ما اکنون در چهارمین انقلاب صنعتی هستیم که به آن Industry 4.0 نیز می‌گویند. مشخصه آن افزایش اتوماسیون و استفاده از ماشین‌ها و کارخانه‌های هوشمند، داده‌های آگاهانه برای تولید کالاهایی با کارایی بیشتر و بهره‌وری در سراسر زنجیره تامین می‌باشد. بنابراین انعطاف‌پذیری بهبود می‌یابد تا تولیدکنندگان بتوانند با استفاده از سفارشی‌سازی انبوه، خواسته‌های مشتریان را بهتر برآورده کنند. با جمع‌آوری داده‌های بیشتر و ترکیب آن با سایر داده‌های عملیاتی سازمانی، یک کارخانه هوشمند می‌تواند به شفافیت اطلاعات و تصمیم‌گیری های بهتر دست یابد.

چه فناوری هایی انقلاب صنعتی چهارم را هدایت می کنند؟

  • اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا (IoT) جزء کلیدی کارخانه‌های هوشمند محسوب می‌شود. ماشین‌های موجود در کارخانه مجهز به حسگرهایی‌اند که دارای یک آدرس IP هستند و به  ماشین‌ها اجازه می‌دهد به سایر دستگاه‌های دارای وب متصل شوند. این مکانیزاسیون و اتصال امکان جمع آوری، تجزیه و تحلیل و مبادله حجم زیادی از داده‌های ارزشمند را فراهم می‌کند.

  • پردازش ابری

پردازش ابری سنگ بنای هر استراتژی Industry 4.0 است. تحقق کامل تولید هوشمند نیازمند اتصال و ادغام مهندسی، زنجیره تامین، تولید، فروش و توزیع و خدمات است. پردازش ابری کمک می‌کند که این امر امکان پذیر شود. علاوه بر این، معمولاً حجم زیادی از داده‌هایی که ذخیره و تجزیه تحلیل می‌شوند را می‌توان کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر پردازش کرد. پردازش ابری همچنین می‌تواند هزینه‌های راه‌اندازی را برای تولیدکنندگان کوچک و متوسط که می‌توانند نیازها و مقیاس خود را با رشد کسب‌وکارشان اندازه‌گیری کنند، کاهش دهد.

  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به شرکت‌های تولیدی این امکان را می‌دهد تا از حجم اطلاعات تولیدشده نه تنها در کارخانه، بلکه در سراسر واحدهای تجاری خود و حتی از شرکا و منابع شخص ثالث بهره‌مند شوند. همچنین می‌توانند بینش‌هایی ایجاد کنند که قابلیت مشاهده، پیش‌بینی و اتوماسیون عملیات و فرآیندهای تجاری را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال: ماشین‌های صنعتی که در طول فرآیند تولید مستعد خراب شدن هستند. استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از این دارایی‌ها می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده را بر اساس الگوریتم‌های یادگیری ماشین انجام دهند و در نتیجه زمان کار بیشتر و کارایی بالاتری داشته باشند.

فناوری انقلاب صنعتی چهارم

شکل 1: فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال

در دوره اخیر صحبت از یک رونق بزرگ در دنیای صنعت و صحبت از انقلاب صنعتی چهارم شروع شد. جهان از پیشرفت های حاصل از انقلاب صنعتی سوم شگفت زده شد. پیشرفت فوق العاده انقلاب صنعتی چهارم ظهور دستگاه ها و فناوری های جدیدی است که به کشف جهان کمک می‌کند، اما جنبه های مثبت اقتصادی و اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. دستگاه‌های هوشمند بسیاری کشف خواهند شد که جایگزین نیروی کار می‌شوند. که همه را به اهمیت پیشرفت فناوری و همچنین به فکر اشتغال انسانی که با ظهور این دستگاه‌ها رو به افول می‌رود، می‌اندازد. دستگاه‌های هوش مصنوعی جایگزین نیروی کار خواهند شد که این موضوع برای کشورها آسان نیست. زیرا آنها می‌خواهند توسعه پیدا کنند که به افزایش روند تولید کمک می‌کند اما در عین حال از بیکاری نیز می‌ترسند!

تحول دیجیتال در انقلاب صنعتی چهارم

شکل 2: تحول دیجیتال

اما در واقع، تحول دیجیتالی که صنعت شاهد آن خواهد بود، با تمرکز بیشتر بر آموزش به نسل‌های آینده کمک زیادی می‌کند و بنابراین شما گروهی از دانشمندان و مخترعان را خواهید یافت که بعداً جهشی بزرگ برای شما خواهند داشت. ما می بینیم که اکنون چه اتفاقی می افتد از اختراع ربات‌هایی که کارهای زیادی را به جای انسان انجام می‌دهند، زیرا ژن‌ها در حال تغییر هستند و هوش مصنوعی ممکن است در دوره آینده جایگزین بشریت شود. همچنین، فناوری‌های جدید غیرمنتظره‌ای اختراع خواهند شد و این همان چیزی است که بسیاری از دانشمندان و کارشناسان ادعا می‌کنند. زیرا ما در معرض یک رونق غیرمنتظره فناوری هستیم.

 

 

انقلاب صنعتی چهارم (Industry 4.0) و ارتباط آن با تحول دیجیتال

print