صنایع اغلب با پیچیدگی‌های بسیار زیادی در مدیریت تجهیزات مواجه هستند. چالش‌هایی مانند برنامه ریزی تعمیر و نگهداری بدون ساختار و مدیریت ضعیف اغلب منجر به افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. راه حل‌های مدیریت دارایی ناقص، همراه با فقدان پایگاه داده یکپارچه، وضعیت را تشدید می‌کند. در صنعت O&G یکی از دلایل اصلی خرابی خط لوله فرسودگی زیرساخت‌ها است که می‌تواند یک چالش پرهزینه باشد. در مورد سایت‌های نفت و گاز، تجهیزات معیوب می‌توانند منجر به نشت چندهزار تن گاز در سال شوند که باعث هدر رفتن منابع زیادی انرژی می‌شود. این امر نشان می‌دهد که یکپارچه سازی مدیریت همه دارایی‌ها برای بهینه سازی منابع و حذف آسیب‌های زیست محیطی ضروری است.

مدیریت یکپارچه دارایی

سیستم های مدیریت یکپارچه دارایی (IAM) مشابه شبکه نورون‌ها در بدن انسان، به صورت دیجیتالی تمام دارایی‌های یک مرکز را به هم متصل می‌کند. این امر به سیستم اجازه می‌دهد تا کل چرخه عمر دارایی را حول اطلاعات متمرکز کند. اما، مانند هر فرآیند داده محور، سیستم‌های IAM فقط به اندازه اطلاعاتی هستند که با آنها کار می‌کنند. از آنجایی که سازمان‌ها عمدتاً به منابع داده بدون ساختار مانند نسخه‌های چاپی اسناد و فایل‌ها متکی هستند، سیستم‌های IAM باید از یک استراتژی داده قوی پیروی کنند.

به منظور جمع‌آوری دقیق داده‌های دارایی و تطبیق آن‌ها برروی یک پلتفرم داده یکپارچه، این سیستم‌ها باید داده‌ها را بطور موثر دیجیتالی کرده و از انتقال داده‌های با کیفیت اطمینان حاصل کنند. با این حال، برای ایجاد یک پلتفرم به عنوان ابزاری قدرتمند، سیستم باید بطور منظم کتابخانه داده‌های مرجع را به‌روزرسانی کند. این امر به نوبه خود بازیابی و تجزیه و تحلیل داده‌ها را ساده می‌کند.

بنابراین، کارخانجات و تأسیسات در زمان واقعی به سلامت و عملکرد دارایی‌ها دسترسی دارند. در نتیجه، این امر به بهبود کارایی کلی تجهیزات (OEE) کمک می‌کند. مفهوم یکپارچگی دارایی می‌تواند عملیات دارایی و خدمات مدیریتی را با فناوری‌های مختلف نسل جدید بهینه کند. چنین رویکردی می‌تواند توسعه مدل‌های تجاری جدید مانند خدمات مدیریت‌شده مبتنی بر ارزش را تسهیل کند. با ابزار IAM، تجزیه و تحلیل وضعیت اطلاعات مهندسی به بهبود ایمنی، قابلیت اطمینان، عملیات و تحویل بموقع کمک می‌کند.

فرآیند مدیریت دارایی چیست؟

مدیریت دارایی یک فرآیند کامل است که شامل مدیریت، توسعه، بهره برداری، نگهداری و تامین منابع دارایی‌های سازمانی از طریق بهبود بهره وری و قابلیت اطمینان در طول چرخه عمر آنها می‌شود. تیم مدیریت دارایی به دنبال بهینه سازی فرصت‌ها، عرضه و تقاضای منابع با هدف جمعی به حداقل رساندن هزینه‌ها و عملکرد دارایی‌ها است.

مدیریت دارایی در صنعت نفت و گاز

نفت و گاز هر دو دارایی‌های پر تقاضا و با عملکرد بالا هستند زیرا معمولاً در چندین بخش صنعتی مورد نیاز می‌باشند. پویایی بازار با گذشت زمان تغییر می‌کند و عملیات صنعتی با مدیریت دارایی امکان پیش‌بینی و غلبه بر مشکلات، افزایش مؤثر کارایی عملیاتی و پرداختن به همه موارد کلیدی را فراهم می‌کند. مسائل مربوط به شرکت‌های نفت و گاز و آشفتگی بازار همچنین می‌تواند بر دارایی ها تأثیر بگذارد. بنابراین، یک برنامه مدیریت دارایی با تمام منابع در دست همراه با زنجیره تامین، که به خوبی طراحی شود برای به حداقل رساندن شکست مهم است.

مدیریت یکپارچه دارایی در صنایع نفت و گاز

مدیریت دارایی نقشی محوری در صنعت نفت و گاز ایفا می‌کند و تضمین می‌کند که هزینه‌های عملیاتی به طور جزئی پایین نگه داشته شود. کل صنعت به سیستمی وابسته است که تمام نقاط کور و شکاف‌های ارتباطی بین تامین کنندگان و ذینفعان را به هم متصل می‌کند. یک سیستم مدیریت دارایی به افزایش دید نسبت به تمام عملیات کمک می کند و زمان به روزرسانی و عملکرد دارایی‌ها را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، افزایش تأثیر انتشار گازهای گلخانه‌ای، نیاز به اجرای راه‌حل‌های مدیریت دارایی را برانگیخته است.

این صنعت بر اساس معماری پیچیده‌ای عمل می‌کند که در آن سرمایه گذاری‌های استراتژیک و فرآیندهای مدیریت پروژه برای به حداکثر رساندن ارزش نفت و گاز در طول چرخه عمر آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یک راه حل صحیح مدیریت دارایی به کاهش ریسک‌های عملیاتی با افزایش همکاری و عملکرد دارایی‌های فردی و کلی کمک می‌کند و نتیجه بسیار بالاتری را از سرمایه گذاری‌های اولیه ایجاد می‌کند. با تجزیه و تحلیل پیش‌بینی هوشمند که به جلوگیری از خرابی‌های احتمالی کمک می‌کند، همکاری را در چندین عملکرد سازمانی افزایش می‌دهد، به نوبه خود زمان خرابی را کاهش می‌دهد، احتمال هدر رفتن دارایی را از بین می‌برد و فعالیت‌های تولیدی اضافی را محدود می‌کند.

روند مدیریت دارایی در صنعت نفت و گاز

بازارهای جهانی با تطبیق با مسائل حاکمیت منطقه‌ای و ارزش گذاری بازار در آشفتگی دائمی هستند. تولید محلی نفت و گاز و عرضه آن، سودآور است و می‌تواند خریداران بین المللی را جذب کند و تولید را برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد افزایش دهد. بازارهای جهانی نیز شاهد افزایش تقاضا برای محصولات پالایش‌شده از صنایع پتروشیمی است. دستگاه‌های مبتنی بر داده هوشمند به اجرای تولید و استفاده هوشمند کمک می‌کنند. اکنون صنایع نفت و گاز در حال استخراج داده‌ها برای کمک به درک و بهبود عملیات تجاری و بهبود جریان درآمد هستند.

نیاز به مدیریت دارایی در صنعت نفت و گاز

این صنعت در طول زمان بر اساس افزایش هزینه‌های عملیاتی سربار و نقص در زنجیره تامین با مشکل مواجه است. با اجرای یک برنامه مدیریت دارایی، این راه‌حل می‌تواند زمان خرابی را کاهش دهد، تولید را بدون فرسودگی ماشین آلات افزایش دهد و همچنین باعث افزایش عمر ماشین آلات شود، استفاده از دارایی را بهبود بخشد، و مهم‌تر از آن به کاهش هزینه‌ها کمک کند.

 

مدیریت یکپارچه دارایی در صنعت نفت و گاز

print