تأیید یکپارچگی سازه با نظارت بر تست فشار با آکوستیک امیشن

صلاحیت مجدد مخازن LPG معمولاً مستلزم مجموعه‌ای از بازرسی‌ها و آزمایشات تعریف‌شده توسط مقررات ملی یا سایر قوانین قابل اجرا است. ارزیابی یکپارچگی ساختاری تجهیزات تحت فشار هدف اصلی این فعالیت‌ها است. از لحاظ تاریخی ترکیبی از آزمایش هیدرواستاتیک و بازرسی بصری (خارجی و/یا داخلی) اولین روش پذیرفته‌شده‌ است. کاربرد منظم آن منجر به بهبودهای ایمنی فوق العاده‌ای شد. با این‌حال، از اواخر قرن 19، ملاحظات ایمنی گسترش‌یافته است. تخریب توسط ترک‌ها و خوردگی و همچنین عیوب تولیدی که منجر به تجمع تنش موضعی می‌شود باید به موقع شناسایی شوند تا از شکست جلوگیری شود. ورود به یک فضای محدود برای بازرسی داخلی به عنوان یک فعالیت پرخطر در نظر گرفته‌می‌شود.

دفع ایمن آب آلوده از آزمایش هیدرواستاتیک یک تهدید جدی است و خطر قابل توجهی در مورد آلودگی محیط زیست دارد. آزمایش آکوستیک امیشن در مخازن LPG از اواخر دهه 1980 برای ارائه جایگزینی برای رویکرد سنتی توسعه یافت. این امکان تشخیص آسیب خوردگی، ترک‌ها و عیوب جوش فعال‌شده توسط بار آزمایشی اعمال‌شده را فراهم می‌کند.

این  باعث می‌شود تا در حالی که یکپارچگی ساختاری هنوز وجود دارد، نقص‌های شدید نشان داده‌شود. بنابراین یک آزمایش پنوماتیک به جای آزمایش هیدرواستاتیک ممکن است انجام شود. علاوه بر این، اطلاعاتی را در مورد وضعیت مخزن که معمولاً با بازرسی داخلی و خارجی بدست می‌آید، ارائه می‌دهد. پس از آزمایش 1000 مخزن اول در اتریش در سال 1993، آزمایش مخزن LPG در آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی مانند جمهوری چک، اسلواکی یا اسلوونی به کار گرفته‌شد. در اوایل دهه 2000، کشورهای اروپایی بیشتر قوانین ملی خود را برای امکان استفاده از آزمایش آکوستیک امیشن مانند ایتالیا، پرتغال و اسپانیا به روز کردند. استانداردهای EN 12817 و EN 12819 مربوط به احراز صلاحیت مجدد مخازن LPG با افزودن آزمایش آکوستیک امیشن برای احراز صلاحیت مجدد مخازن بهبود یافته‌است.

TÜV AUSTRIA یکی از اولین سازمان‌های بازرسی و آزمایش در اروپا بود که در آن یک گروه متخصص برای اعمال آزمایش آکوستیک امیشن بر روی تجهیزات شروع بکار کردند. از 1980 چندین تکنیک برای آزمایش تجهیزات تحت فشار مانند مخازن کروی، راکتورهای شیمیایی یا مخازن استوانه‌ای به منظور شناسایی فرآیندهای تخریب یا پیامدهای آن توسعه یافت. این تکنیک‌ها شامل تشخیص انواع عیوب مانند عیوب جوش، ترک‌ها یا کاهش ضخامت دیواره به دلیل خوردگی است. تجربه عملی بدست‌آمده در آن سال‌ها نشان داد که آکوستیک امیشن قادر به ارزیابی یکپارچگی ساختاری تجهیزات تحت فشار است.

موارد زیر مهم ترین دلایل گسترش این آزمون را مشخص می کند :

  • بازرسی داخلی به عنوان یک فعالیت پرخطر در نظر گرفته می‌شود. ورود به یک فضای محدود، نیاز به آماده‌سازی کامل دارد. آزمایش آکوستیک امیشن در مخازن LPG، بازرسی داخلی را غیر ضروری می‌کند.
  • آب مورد استفاده برای آزمایش هیدرواستاتیک به عنوان یک زباله خطرناک در نظر گرفته می‌شود و باید در تاسیسات تخصصی دفع شود. علاوه بر این، رطوبت باقیمانده ممکن است باعث ایجاد یا افزایش خوردگی در داخل شود. آزمایش آکوستیک امیشن نیازی به تخلیه یا تمیز کردن مخزن ندارد.

در بیشتر موارد با تزریق LPG  یا نیتروژن ،مخزن تحت آزمایش قرار میگیرد. پس از اتمام تست، مخزن بلافاصله در دسترس مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

  • در صورت آسیب دیدگی شدید مخزن، داده‌های آکوستیکی دریافتی، پایش آنلاین وضعیت واقعی مخزن را فراهم می‌کند و بنابراین اپراتور آزمایش را قادر می‌سازد تا آزمایش را به روشی ایمن به حالت تعلیق درآورد یا حتی آن را خاتمه دهد.

طی سال‌ها، TÜV AUSTRIA قراردادهای همکاری زیادی با شرکت‌هایی که با صلاحیت مجدد مخازن LPG سروکار دارند، بویژه در کشورهای همسایه مانند جمهوری چک، اسلواکی یا اسلوونی منعقد کرد. بسته‌ای که عمدتاً شامل مراحل آزمایش، طراحی آزمایشگاه تست سیار شامل واحد فشار و تجزیه و تحلیل داده‌ها بود .به شرکای همکاری مجوز داده‌شد تا بتوانند -پس از آموزش کافی – آزمایش مخزن LPG را به طور مستقل انجام دهند.

پذیرش گسترده آزمون نشر صوتی برای آزمایش تجهیزات تحت فشار منجر به اجرای آن در استانداردهای اروپایی اختصاص داده‌شده به صلاحیت مجدد مخازن LPG شد. از سال 2002 استانداردهای EN12817 برای مخازن تا ظرفیت 13 مترمکعب و EN12819 برای مخازن با ظرفیت بیش از 13 مترمکعب صادر شد و به مرجعی برای بسیاری از کشورهای اروپایی تبدیل شد. شکل زیر کشورهای اروپایی که تا سال 2016، از آزمون آکوستیک امیشن به عنوان یک روش روتین استفاده می‌کنند، نمایش داده‌شده است.

آزمایش مخازن LPG در اروپا

تجربیات استفاده از آزمون آکوستیک امیشن، سهم این آزمون را در بالا بردن سطح ایمنی در عملکرد مخزن LPG برجسته می‌کنند. نتیجه آزمون وضعیت سرویس دهی و اقدامات مورد نیاز بعدی را مشخص می‌نماید که در جدول ذیل نشان داده‌شده است.

مشابه چراغ راهنمایی، کلاس A و C نشان دهنده چراغ سبز (عبور آزاد) و قرمز (عبور ممنوع) است. کلاس B نشان دهنده نور زرد است و قرار است توجه را به مخزن تحت آزمایش و انجام اقدامات تعمیر و نگهداری بیشتر هدایت کند. اعداد آماری سالهای گذشته نشان میدهد که مخازن آزمایش‌شده با کلاس C تنها درصد کمی را شامل می‌شود. در مورد کلاس B، حدود 10 مخزن به ازای هر 1000 مخزن آزمایش‌شده گزارش شده‌است. اگر دلیل نشانه‌ها روشن نشود و از تخریب بیشتر جلوگیری نشود، ممکن است وضعیت آن مخزن‌های کلاس B به مرور زمان بیشتر خراب شود.

 

مخازن LPG در اروپا – ارزیابی صلاحیت مجدد

print