نگهداری و تعمیرات اضطراری هنگامی که یک دارایی یا قطعه‌ای از تجهیزات دچار خرابی غیرمنتظره یا تغییر در وضعیت می‌شود که منجر به تهدید فوری برای سلامت و ایمنی باشد، مورد نیاز است. نگهداری و تعمیرات اضطراری همچنین به عنوان نگهداری و تعمیرات خرابی نیز شناخته می‌شود. شرایط اضطراری تقریباً همیشه بدون هشدار اتفاق می‌افتند، بنابراین نت اضطراری را نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد. اما هر برنامه نت باید شامل برنامه‌هایی برای مقابله با شرایط اضطراری در صورت وقوع باشد.

نگهداری و تعمیرات اضطراری

شکل 1 : روند کار نگهداری و تعمیرات اضطراری

نگهداری و تعمیرات چه زمانی نگهداری و تعمیرات اضطراری محسوب می شود ؟

نگهداری و تعمیرات اضطراری اغلب با انواع دیگر نت برنامه ریزی‌نشده اشتباه گرفته می‌شود. متداول‌ترین اشتباهات بین نگهداری و تعمیرات اضطراری، واکنشی و ناموفق رخ می‌دهد. شباهت‌های زیادی بین هر سه نوع نت وجود دارد، بنابراین به راحتی می‌توان فهمید که چرا آنها قابل تعویض هستند. با این حال، چند تفاوت کلیدی وجود دارد که آنها را منحصر به فرد می‌کند.

نت واکنشی زمانی که خرابی به طور غیرمنتظره و بدون هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری یا رفع آن رخ دهد اتفاق می‌افتد. تفاوت بین نت واکنشی و اضطراری در زمان و فوریت تعمیرات نهفته است. نگهداری و تعمیرات واکنشی زمانی آغاز می‌شود که تجهیزات با مشکل تعمیر و نگهداری در سطح خرابی از هر نوع (نه فقط خرابی کامل) مواجه می‌شوند و می‌تواند روی هر نوع دارایی (نه فقط آنهایی که بزرگترین خطر را برای تولید یا ایمنی دارند) اتفاق بیفتد.

یکی دیگر از عوامل تمایز این است که چگونه موارد اضطراری آشکار می‌شوند. شرایط اضطراری توسط حسگرهای تجهیزاتی که مثلاً نشتی و گرمای بیش از حد را نشان می‌دهند، در مقابل آنهایی که توسط افراد تعریف می‌شوند، تعیین می‌شوند. به عنوان مثال قطعی جزئی، نبود تهویه مطبوع یا آب گرم، گرفتگی فاضلاب، موارد اضطراری نیستند. در این شرایط، یک برنامه تعمیر و نگهداری واکنشی مورد نیاز است. تفاوت اصلی این است که چه زمانی اتفاق می‌افتد و تعمیرات مورد نیاز چقدر فوری هستند.

اجرای تعمیر و نگهداری ناموفق، انتخاب عمدی تیم نت برای اجازه‌دادن به یک قطعه از تجهیزات است تا زمانی که خراب شود. نت ناموفق برخلاف نت اضطراری و واکنشی انتخابی است که از قبل انجام شده‌است. در حالی که درست مانند نگهداری و تعمیرات اضطراری و واکنشی هیچ کاری برای جلوگیری از خرابی انجام نمی‌شود. این نت استراتژی است که معمولاً روی دارایی‌های غیر حیاتی که سریع و آسان تعمیر می‌شوند، طول عمر کوتاهی دارند یا برای تعمیر طراحی نشده‌اند استفاده می‌شود.

نمونه هایی از نت اضطراری

سه نمونه متداول وجود دارد که در آن نت اضطراری می‌تواند فعال شود:

  1. هنگامی که یک مشکل نگهداری مشاهده می‌شود که سلامت و ایمنی را تهدید می‌کند. برخی از نمونه‌های آن زمانی است که در نزدیکی یک سیستم الکتریکی سیل می‌آید. یا حفاظ‌های محافظ روی دستگاهی با قطعات متحرک خطرناک از کار می‌افتند.
  2. در مورد عیوب جدی که باعث خرابی کامل یک دارایی حیاتی می‌شود و زمانی که این خرابی فوراً بر تولید یا ایمنی تأثیر می گذارد.
  3. هنگامی که سیستم‌ها برای جلوگیری از خرابی سیستم‌های متصل خاموش می‌شوند. مانند زمانی که بخش هایی از شبکه برق برای جلوگیری از خرابی‌های آبشاری در سراسر شبکه بزرگتر خاموش می‌شوند.

چگونه از نگهداری و تعمیرات اضطراری جلوگیری کنیم ؟

بهترین راه تیم نت برای جلوگیری از نگهداری و تعمیرات اضطراری این است که اطمینان حاصل شود استراتژی‌های تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده موثری وجود دارد. این امر می‌تواند به شکل تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، تعمیر و نگهداری مبتنی بر شرایط، نگهداری پیش بینی‌شده یا نگهداری تجویزی باشد. استراتژی‌های تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده و پیش‌گیرانه مسائل را شناسایی می‌کنند و فرآیندهایی را برای تعمیر دارایی قبل از وقوع خرابی کامل اجرا می‌کنند.

برای موثر ساختن این استراتژی‌های نگهداری، برنامه تعمیر و نگهداری باید شامل آموزش باشد تا اطمینان حاصل شود که کارگران تفاوت بین آنها را درک می‌کنند. آیا گزینه پشتیبان مناسبی برای خرابی یک دارایی وجود دارد؟ اگر چنین است، تعمیر و نگهداری می‌تواند به صورت فوری برنامه ریزی شود. با این حال، اگر خرابی آن دارایی تهدیدی برای ایمنی کارگران باشد یا جزء لاینفک تولید باشد، تعمیر و نگهداری اضطراری مورد نیاز است.

نحوه برخورد با شرایط نگهداری اضطراری

قطعا نمی‌خواهید در موقعیتی قرار بگیرید که مجبور باشید با نت اضطراری سر و کار داشته باشید. با این حال، اگر این اتفاق بیفتد، داشتن یک برنامه برای مقابله با شرایط اضطراری مهم است. اولویت اصلی همیشه باید تضمین سلامت و ایمنی باشد. هنگامی که مشخص شد کارگران در معرض خطر فوری نیستند، باید یک لیست وظایف به راحتی و با جزئیات در دسترس باشد تا به تکنسین ها کمک کند هر چه سریعتر، به طور موثر و ایمن این خرابی را برطرف کنند. چک لیست های نگهداری اضطراری باید از ساختار وظایف زیر پیروی کنند:

چک لیست نگهداری و تعمیرات اضطراری

شکل 2 : چک لیست های نگهداری

پس از شناسایی علت فوری خرابی، مهم است که یک تجزیه و تحلیل برای شناسایی علت اصلی آن انجام دهید تا مشخص شود چه چیزی اشتباه رخ داده است و راه‌هایی برای رفع مشکل انجام شود تا احتمال تکرار آن تا حد امکان کاهش یابد.

خلاصه

از بین انواع تعمیر و نگهداری، تعمیر و نگهداری اضطراری یکی از انواعی است که امیدوارید هرگز به آن نیاز نداشته باشید. خوشبختانه، یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه موثرتر به شما کمک می‌کند از شرایط اضطراری دور بمانید، هزینه ها را کاهش دهید و خطر انجام تقلای بیش از حد برای تعمیر یک دارایی را کاهش دهید. حتی با وجود یک برنامه نت اضطراری درجه یک، همچنان این برنامه باید کاهش یابد.

 

 نگهداری و تعمیرات اضطراری چیست ؟

print