طی سال‌های اخیر استفاده از سنسورهای بی سیم برای پایش وضعیت یا مدیریت سلامت دارایی به یکی از موضوعات داغ صنعت پایش وضعیت تبدیل شده‌است. این امر به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با به حداقل رساندن زمان خرابی تجهیزات، به حداکثر رساندن زمان سرویس‌دهی ماشین‌آلات و کاهش هزینه‌های تعمیرات، بیشترین بهره را از دارایی‌های خود ببرند.

اهمیت پایش وضعیت بی‌سیم

با پیشرفت صنایع و رقابت موجود در عرصه تجارت بین المللی، بکارگیری یک سیستم پایش وضعیت خوب برای شرکت‌ها بسیار حیاتی است. این امر راندمان استفاده از دارایی‌ها را بهبود می‌بخشد؛ همچنین از حوادث جلوگیری می‌کند و یا آنها را زودتر شناسایی می‌کند. علاوه بر این، استفاده از این سیستم به این معنی است که اپراتورها زمان کمتری را صرف نظارت بر عملکرد صحیح تجهیزات می‌کنند؛ چرا که سیستم پایش وضعیت از آن‌ها مراقبت می‌کند.

از طرف دیگر و در دنیای کنونی، مردم عادت کرده‌اند که حسگرهایی مانند اپل واچ، گوشی‌های هوشمند و غیره را به‌طور مداوم و به‌صورت لحظه‌ای استفاده کنند. اما باید توجه داشته باشیم که این نوع پایش (مستمر و لحظه‌ای) در حوزه پایش وضعیت سازه‌ها همواره مورد نیاز نیست؛ چرا که ممکن است هزینه‌های زیادی را به بهره‌برداران آن تحمیل کند. بر این اساس، درک تفاوت بین الزامات اطلاعات مورد نیاز در پایش وضعیت و داده برداری (یا کنترل) فرآیندها مهم است و باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شرکت‌ها می‌شود.

با توجه به توضیحات فوق، امروزه بسیاری از واحدهای تعمیر و نگهداری و قابلیت اطمینان برای پایش وضعیت سلامت تجهیزات و سازه‌های کلیدی و حساس خود به استفاده از تکنولوژی‌های مانیتورینگ بی‌سیم روی آورده‌اند. این امر منجر به افزایش ایمنی، بهره‌وری (راندمان عملکرد ماشین‌آلات) و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان می‌گردد.

نکات ضروری در استفاده صحیح از سنسورهای بی‌ سیم

بطورکلی بکارگیری سنسورهایی که داده‌ها را از تجهیزات و سازه‌ها جمع‌آوری کرده و در فضای ابری بارگذاری کنند، گران می‌باشند. این بدان معناست که ممکن است ما حین راه‌اندازی سیستم پایش وضعیت هزاران دلار صرف داده‌برداری و ذخیره‌سازی اطلاعات کنیم. در عین حال این حجم بالای پول برای ثبت داده‌هایی هزینه می‌گردد که معلوم نیست در ادامه واقعا به آنها نیاز خواهد‌بود یا خیر! از این‌رو، در پایش وضعیت ما به دنبال کمیت اطلاعات نیستیم؛ بلکه بیشتر تمرکز ما بر روی کیفیت داده‌ها قرار دارد. در این خصوص توجه به نکات زیر ضروری می‌باشد :

  • در بسیاری از حالت‌ها ما لزوما نیازی به پایش لحظه‌ای وضعیت نداریم؛ چرا که ممکن است با حجم عظیمی از داده‌ها مواجه شویم و این موضوع عملیات ذخیره سازی و پردازش اطلاعات را با مشکل روبرو کند.
  • ما به جای توجه به تک تک جزئیات (عموما غیر ضروری) به اطلاعات مرتبط و حیاتی تجهیزات نیاز داریم.
  • ما می‌خواهیم بدانیم که تجهیزمان در آستانه خرابی قرار دارد (نیاز به تعمیر و نگهداری دارد) یا خیر؛ تا بتوانیم قبل از تعمیر، این موضوع که هنوز چقدر می توان از آن تجهیز به طور ایمن استفاده کرد را ارزیابی کنیم.

انتخاب نوع سیستم پایش وضعیت

در بسیاری از کاربردها، استفاده از سیستم‌های پایش وضعیت پرتابل (قابل حمل) برای مانیتورینگ تجهیزات و جمع آوری داده‌ها کافی است. درعین‌حال و در موقعیت‌های دیگر مثلا برای پایش وضعیت دارایی‌های بسیار حساس در محیط‌های بدون دسترسی یک سیستم آنلاین دائمی سیمی ممکن است مناسب‌تر باشد. (البته راه‌اندازی این سیستم‌ها غالبا گران می‌باشد؛ بنابراین توصیه می‌گردد از گزینه‌های مقرون به صرفه‌تر بر پایه فناوری بی سیم استفاده گردد).

جمع بندی:

بکارگیری یک سیستم پایش وضعیت موثر، به استراتژی مدیریت قابلیت اطمینان کمک می‌کند تا حداکثر کارایی و در سرویس بودن تجهیزات را تضمین کند. علاوه براین، استفاده از چنین سیستمی می‌تواند به بهره‌گیری از دانش روز در طیف گسترده‌ای از کاربردها (از نفت و گاز تا انرژی‌های سبز) در بازارهای داخلی و بین المللی کمک شایانی بکند.

در عین‌حال در یک سیستم پایش وضعیت بهینه، لزوما نیازی نیست که سنسورهای ما به طور مداوم و در هر ثانیه در هر روز داده‌ها را جمع‌آوری کنند. سنسورهای یک سیستم پایش وضعیت موثر، تنها زمانی داده‌ها را جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند که واقعاً مورد نیاز است. بدون اینکه اطلاعات ارزشمند مورد نیاز برای برنامه پایش وضعیت تجهیزات را از دست بدهند. در یک چنین سیستمی، مقدار داده‌های جمع‌آوری شده، پردازش شده و ارسال شده به فضای ابری بهینه سازی می‌گردد تا بدین ترتیب مؤثرترین راه حل را (با حداقل داده و حداقل هزینه‌ها) ارائه دهد.

خدمات پایش وضعیت تتا

تتا سیستم‌های پیشرفته پایش وضعیت مورد نیاز تجهیزات شما را به شکلی راه‌اندازی می‌کند که صرفا داده‌های مهم جمع‌آوری گردد. بدین ترتیب به شما امکان می‌دهد در هزینه‌های نگهداری صرفه‌جویی کنید. همچنین، با استفاده صحیح از سنسورهای پایش وضعیت باسیم و/یا بی‌سیم، نیازی به دریافت جریان دائمی داده‌ها نخواهد بود. بلکه در عوض، اطلاعات و داده‌های با اهمیت (تنها زمانی که نیاز باشد) به شکل گرافیکی ساده برای تفسیر و نتیجه‌گیری آسان در دسترس خواهدبود.

 

 

 سنسورهای بی سیم در پایش وضعیت تجهیزات

print